> Kurumsal Öğrenim ve Gelişim: İş yerinde öğrenmenin röntgeni...

22 Eylül 2014

İş yerinde öğrenmenin röntgeni...


Merhabalar,
Vücudumuzun herhangi bir yeri ağrıyıp hastaneye gittiğimizde doktorların isteyeceği ilk şeylerden biri röntgen olur bilirsiniz, öncelikle ağrıyan yeri röntgen vasıtası ile görmek isterler doğal olarak.
İş yerinde öğrenmeyi de bu sürece benzetebiliriz, iş yerinde öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini görmek için öncelikle röntgenini çekmek ve bunu iyi analiz etmek gerektiğini düşünüyorum. Aşağıda hazırlamış olduğum iş yeri röntgenini görebilirsiniz.



Şimdi hep beraber röntgeni analiz edelim;



İş ortamında çalışırken 2 çeşit öğrenme ile karşı karşıya kalırız, bunlar ;

Informal öğrenme ve Formal öğrenmedir.( Özgün ve Yaygın ) bazıları formal öğrenme ve  yaygın öğrenmeyi ayırarak Formal ve Non Formal öğrenme olarak ifade ederler, ben ayırmamayı tercih ediyorum.

Röngenimizi, şirketlerin gerçek amacı olan sürdürülebilir kar artışını sağlamak olduğunu bilerek ve buna yönelik analiz edeceğiz. (İş süreçleri çarkının sola doğru mümkün olduğu kadar hızlı dönmesi sağlayarak ve sola dönmesine mani olan engelleri ortadan kaldırmaya çalışarak )

İş ortamında çalışırken çevremizi kaplayan bilgi denizinden İş arkadaşlarımız, Internet, Intranet,  Sosyal medya, patronlar, uzmanlar, dokümanlar vb.. aktörler vasıtası ile akan bilgiler büyük bir Informal bilgi gölü oluşturur ve bizlerde bu gölden farkında olarak veya olmadan bir şeyler öğreniriz, bu öğrendiklerimiz pozitif de olabilir negatif de.

Arkadaşlarımızdan duyduğumuz şirket hakkında olumsuz cümleler, bizim, şirketin gerçek amacına
ulaşmasını sağlamada katkımızı negatif olarak etkiler, hatta katıldığımız eğitimlerde söylenen şirket ile ilgili pozitif söylemlerden bile daha etkilidir.

İşimizi icra ederken, saygı duyduğumuz, örnek aldığımız, konunun uzmanından bir şeyler öğrendiğimizde bunun pozitif etkisi, katıldığımız eğitimlerde aldığımız bilgilerden çok daha fazladır.

İnsan Kaynakları ve/veya Eğitim departmanımızın bizim için planladığı eğitimler (formal) çevremizde bulunan bilgi denizinden toplanan, eğitimciler veya eğitim firmaları tarafından dizayn edilip oluşturulan, büyük yatırımlar yapılarak inşa edilen Formal öğrenme havuzlarıdır.

Bilgi denizinden yangın helikopteri vasıtası ile alınan bilgi suyunun önemli bir bölümü, oluşturulan formal öğrenme havuzuna ulaşmadan boşa akar ( yanlış eğitim ihtiyaç analizi, eğitim planlaması ve transfer planlaması ) zaten helikopterin kendi maliyeti, havuzun inşa maliyeti, ulaşım maliyeti şirketin belini bükerken bunun yanında bir de havuza ulaşmadan bilgilerin bir çoğu boşa akarak heba olur.

Dizayn ettiğimiz formal havuzun dibinde formal eğitimlerin tasarımında yaptığımız transfer hataları nedeni ile bir çok çatlak meydana gelerek, yatırımlarımızın bir kısmıda buralarda heba olur.

Bunun sonucunda formal eğitimler için ayırdığımız eğitim yatırımının %90 ı daha çarka ulaşmadan çöpe gider.

Bu analiz sonucunda diyebiliriz ki ;

1. Şirket öğrenme sürecini dizayn ederken, öğrenmenin %80 nini oluşturan Informal öğrenme ortamına odaklanmalı, İnformal öğrenmeyi destekleyen, pozitif etki yaratan ortamlar hazırlamalıyız.

2. Formal öğrenme havuzunu inşa ederken, dipte oluşabilecek çatlakları kapatacak, eğitim transfer sistemi kurmalıyız.

3. Büyük maliyetler ile Formal öğrenme hazvuzuna taşıdığımız bilgi sularının yolda boşa dökülmesini önlemek amacı ile etkin bir eğitim ihtiyaç analizi ve planlama sistemi kurmalıyız.

Hazırlamış olduğum iş yerinde öğrenme röntgeni ile ilgili daha fazla bilgi almak, görüşlerinizi paylaşmak isterseniz, benimle iletişime geçebilirsiniz.
 
Sevgi ve Saygılarımla,

1 yorum :

  1. Güzel bir çalışma olmuş, ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil