> Kurumsal Öğrenim ve Gelişim: Zeigarnik Etkisi

12 Eylül 2014

Zeigarnik Etkisi


Merhaba,       
Eğitimlerden sonra bilgi ve becerilerin iş ortamına aktarımını kolaylaştırmak adına çeşitli çalışmalar yapmaya karar verdiniz, (follow up ) bu doğrultuda uzun hazırlıkların neticesinde eğitim desteği planları hazırladınız ve işe koyuldunuz....
Evet planlanan ilk eğitimin günü geldi çattı, eğitim çok verimli geçti, katılımcılar aktif ve öğrenmeye hevesli, eğitmen konusuna hakim ve bilinçli, eğitim sonrası yapılan gülen yüz anketleri de katılımcıların memnuniyetini gösteriyor, yani buraya kadar her şey planladığın gibi gidiyor...
Plana göre eğitimden 3 ay sonra tüm katılımcılara eğitimde kazandıkları/geliştirdikleri bilgi ve becerileri iş ortamına aktarıp aktaramadıklarına dair anket gönderiyorsunuz....
Bir hafta, İki hafta, Bir ay geçti ancak ne bir cevap ne bir geri dönüş....Elde var sıfır....

Yukarıdaki gibi bir çok örnek yaşayabiliyoruz iş hayatımızda, geçenlerde bir makale okudum, makalenin konusu "Zeigarnik etkisi" idi, ilgimi çekti. bunu eğitim pekiştirmede nasıl kullanabiliriz diye düşündüm...

Zeigarnik etkisi, ilk kez rus psikolog Bluma Zeigarnik tarafından "yarım kalmış, kesintiye uğramış işler tamamlanmışlardan daha kolay ve net hatırlanır" denilerek dillendirilen, bitmemiş ilişkilerimizi neden sürekli hatırladığımızı, yarım kalan aşklarımızı neden unutamadığımızı, üçüncü gününde eve geri dönmek zorunda kaldığımız tatillerin neden daha çekici gözüktüğünü nedenselleştirir etki.

Zeigarnik etkisi, eğitimcilerimizin neden eğitimlerden sonraki pekiştirici faaaliyetlere motive olamadıklarını da açıklıyor bir nebze.